لوگوي وب سايت

الکل اتیلیک=اتانول=اتیل الکل

تاريخ ارسال نوشته: 6 نوامبر 2022
الکل اتیلیک=اتانول=اتیل الکل

شرکت کویر شیمی در این مقاله به توضیح مختصری از اتانول یکی دیگر از حلالهای شیمیایی مپردازد.

اتانول به عنوان ماده شیمیایی الی اکسیژن دار ساختگی معرفی شده است. به علت ترکیب همانندی از خواص به عنوان حلال ،گندزدا،ضد یخ ،سوخت،عامل کاهنده فعالیت بدن و به ویژه به دلیل نقش چند جانبه ان به عنوان واسطه برای تهیه مواد شیمیایی دیگر به کار می رود.

اتانول نام IUPAC برای این ماده شیمیایی است،نام اتیل الکل نیز صحیح است.

نام اتانول یک نام ژنریک است. کلمه الکل برگرفته شده از کلمات عربی ال و کل که پودر بسیار ریز و نرمی است که توسط زنان اسیایی برای تیره کردن ابروهایشان مصرف شده است.

این نام نامربوط به تدریج بر روی اتیل الکل گذاشته شده است.

((چکیده شراب تخلیص شده )) با داشتن بالاترین درجه از اتیل الکل به عنوان یکی از مشروبات الکی خوب شناخته شده است.

اتانول در عهد باستان به عنوان مشروب توسط یکی از فرعونهای مصری تهیه و مصرف شده است یکی از شواهد باستانی بودن ،دانش تهیه الکل اینست که در زمان نوح یاد گرفته بودند که یک تاکستان بسازند و در ان مو را پرورش دهند و پس از تخمیر انگور به یک نوع مشروب الکی برسند.

 

اتانول

خواص فیزیکی اتانول:

اتیل الکل در شرایط متعارف مایعی فرار ،قابل اشتعال،زلال و بی رنگ است بوی ان اشنا و ویژه است همانطور که مزه ان وقتی که با مقدار مناسبی اب رقیق شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی اتیل الکل در ابتدا به گروه هیدروکسیل مربوط می شوند. این گروه علاوه بر اینکه به ملکول قطبیت می دهند پیوندهای هیدروژن درون ملکولی را نیز بالا می برند. این دو خاصیت در بررسی تفاوتهای بین رفتار فیزیکی الکهای با وزن کم (سبک)و رفتار هیدروکربنهای با وزن معادل به حساب اورده می شود.

مطالعات طیف سنجی مادون قرمز نشان داده است که در حالت مایع ،پیوندهای هیدروژنی در اثر جذب هیدروژن هیدروکسیل یک ملکول و اکسیژن هیدروکسیل ملکول دوم تشکیل می شوند.اثر این پیوند سبب می شود که الکل مایع طوری رفتار کند که گویا به مقدار زیادی دیمر شده است.

این رفتار مشابه رفتار اب است،که در حال به شدت بیشتری پیوند داده و به نظر می رسد که به صورت خوشه های مایعی بیشتر از دو ملکول وجود دارد.

باید به خاطر سپرد ،که پیوند هیدروژنی در اتیل الکل به حالت مایع محدود می شود و در حالت بخار ان به صورت منومر است.

خواص شیمیایی:

خواص شیمیایی اتیل الکل تا حد زیادی مربوط به گروه هیدروکسیل ،یعنی واکنشهای هیدروژن گیری ،اب گیری،اکسایش و استری شدن می شود.

اتم هیدروژن را می توان با یک فلز فعال مانند سدیم ،پتاسیم و کلسیم تعویض و یک اتوکسید فلزی همراه با گاز هیدروژن بدست اورد.

ضرایب فعالیت:

فعالیت شیمیایی مخلوطهای اتیل الکل-اب به سه دامنه معلوم غلظت الکل مربوط می شود.برای مثال اکسایش الکل توسط کرومیوم تری اکسید،تجزیه کاتالیزوری هیدروزن پراکسید و حساسیت ذرات کلوئیدی به دلمه شدن ،ویژگیهایی به ترتیب برای غلظت 25-30%،40-60% و بالاتر از 60% اتیل الکل می باشند.اثر کاتالیزورهای گوناگون نیز برای غلظت های متفاوت الکل تفاوت دارد.

تولید:

اتیل الکل صنعتی را به سه طریق می توان تولید کرد:

1:به روش سنتزی از اتیلن

2: به عنوان یک محصول جانبی عملیات صنعتی معین

3:در اثر تخمیر شکر،نشاسته ،یا سلولز.

بازیافت و تخلیص:

تقطیرهای گوناگون و تغییر و تبدیلهای دستگاهی صورت می گیرند تا یک ازئوتروپ اب-الکل خالص و مطمعن تهیه شود.

ویژگی های یک الکل صنعتی بستگی به مصرف نهایی ان دارد.

اتانول با درجه الکلی بالا دارای اب کم،درجات بوی کم و مقادیر بالا در ازمون زمان –پرمنگنات است. بو آن  را با هیدروژن دار کردن قسمتی از اتانول، یا با تماس ان با خاک رس غیر براق و اهن اصلاح می کنند.

ازمون پرمنگنات نسبت به وجود الدئیدها بسیار حساس است.

حساسیت ها نشان دهنده این استکه تخلیص در اثر تقطیر به تنهایی برای رسیدن به زمانهای ازمون پر منگنات بالا کافی نیست.

روش های دیگر که برای خارج کردن ناخالصیهای کربونیل بکار رفته اند عباردتنداز:

  • عمل با هیدروکسیل امین هیدروکلرید،پتاسیم پرمنگنات ،یا N-هیدروکسی بنزن سولفون امید

 

مطالب مرتبط
ديدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

Valid CSS!