لوگوي وب سايت

ویژگی های اتانول

تاريخ ارسال نوشته: 19 دسامبر 2022
ویژگی های اتانول

در این مقاله شرکت کویر شیمی به توضیح مختصری از ویژگی های اتانول ( اتیل الکل ) پرداخته است.

ویژگی های اتانول:

ویزگی های اتیل الکل با وسعت عمل کافی طراحی می شوند،تا دو منبع عمده تولید،یعنی تهیه از اتیلن و تخمیر را بیان کنند. تولید کننده های عمده ،اتیل الکل،الکهای تقلیبی ویژه و کامل،همچنین حلالهای با خواص ویژه متعدد که در انها اتیل الکل جزء پایه است ،عرضه می کنند. این فراورده های گوناگون را نیزمی توان با ویژگی های دقیق و توصیفی تشریح کرد،اما شرایط الزامی باید برای خواص و شیمیایی تقلیبی ها تعریف شوند.

جهت مصرف اتیل الکل در بعضی فراورده های پزشکی و ارایشی نیاز به یک الکل با استاندارد ویژه است.
بویژه در رابطه با بو،الکل نباید بوی دیگری داشته باشد،چون در بعضی موارد بو با غلظت ناخالصی های جزیی معینی ارتباط دارد.
در بیشتر موارد بو نمی تواند بطور مستقیم با هرگونه الودگی قابل اندازه گیری همراه باشد وکیفیت فقط می تواند با مقایسه بو با ماده پذیرفتنی قبلی معین شود.

بارگیری و حمل ونقل:

اتانول تجاری در مخازن باری راه اهن،کامینوهای مخزن دار،در بشکه های 208 و200 لیتری ودر ظروف شیشه ای یا فلزی کوچک با ظرفیت 476% لیتری،946% لیتری،785/3 لیتری(یک گالن امریکایی)یا 545/4 لیتری(یک گالن امپریال) پر و حمل و نقل می شود.
بشکه های 208 لیتری ممکن است از جنس اهن بدون استرساخته می شوند. برای تضمین کیفیت بهترشاید لازم باشد که بشکه ها را با رزین فنلی استری کرد. تمام ظروف البته باید با ویژگیهای مندرج در استانداردهای حمل و نقل بین المللی مطابقت نمایند.

با توجه به اینکه اتیل اکلهای 190 و 200 درجه الکی  نقطه اشتعال 8/37 درجه سانتیگراد دارند باید برچسب قابل اشتعال به رنگ قرمز نصب شود.

روشهای ازمون:

اغلب وسایلی که استفاده می شود برای تعیین خلوص اتیل الکل تجاری ،چگالی نسبی ان را تعیین می کنند. در بعضی مواقع به این روش الکل سنجی می گویند. چگالی نسبی باید خیلی دقیق (چهار رقم بعد از ممیز) بوسیله یک پیکنومتر یا هیدرومترکالیبره شده تعیین شود. رقمی که به این ترتیب بدست می اید با مراجعه به جداول استاندارد اداره مالیات داخلی ،چگالی نسبی را به درجه الکی تبدیل می کنند.

وقتی یک تجزیه شیمیایی برای تعیین درجه خلوص لازم باشد،روند های استیل دار کردن یا تالات دار کردن معمولا به کار گرفته می شوند. در این موارد ،الکل با حجم مساویاز استیک یا فتالات انیدرید در محلول پیریدین واکنش می دهد.

کاهش قدرت اسیدی قابل سنجش در محلول بی اب اندازه مستقیمی از گروه های هیدراکسیل واکنش کننده در نمونه است. روند کار معمولا بدون مزاحمت گروه های عاملی دیگر انجام می گیرد،اما هر دو عمل بطور غیر مستقیم تحت تاثیر اب موجود قرار می گیرند. چون اب قدرت واکنشگر بی اب را به سطحی زیر انچه که برای اطمینان از تکمیل واکنش با الکل لازم است کاهش می دهد.
هر دو روند عمل با یک روش تعیین نیمه مایکرو یا حتی میکرو می تواند هماهنگ باشد.

روشن است استیل دار کردن وفتالات دار کردن برای تجزیه اتیل الکها تنها انتخاب نیستند،اما وجود هرگونه گروه واکنشگر را تعیین می کنند. به علت هر دو واکنش دهی و فراریت معرف،فنون ویژه و جابه جایی و حمل و نقل با مواظبت کامل برای تجزیه دقیق ان نیاز است و این روش بکلی از روشی که در ان استیک انیدرید بکار می رود،کمتر رضایت بخش است.

راه حل مشکل:

برای فائق امدن بر مشکلات می توان محلول های استیل کلرید،3 و5-دی نیتروبنزویل کلرید بکار برد وبعد از هیدرولیز ،حجم سنجی با تترابوتیل امونیم هیدروکسید صورت می گیرد.

پیروملیتیک دی انیدرید نیز به عنوان یک عامل اسیل کردن در حضور الدئیدها مصرف می شود.

مطالب مرتبط
ديدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

Valid CSS!