لوگوي وب سايت

کاربردهای اتانول

تاريخ ارسال نوشته: 1 فوریه 2023
کاربردهای اتانول

اتانول مصارف متعددی دارد که شرکت کویر شیمی در این مقاله به شرح مختصری از کاربردهای اتانول پرداخته است.  الکل صنعتی یکی از مواد شیمیایی است که با حجم زیاد در صنعت و محصولات مصرفی بکار می رود.

کاربردهای اصلی اتانول

استفاده به عنوان یک ماده واسطه تولید مواد شیمیایی دیگر و نیز به عنوان حلال. الکل به عنوان حلال بعد از اب قرار دارد. اتانول یک ماده خام کلیدی در تهیه داروها،پلاستیکها،لاکها،پولیشها،پلاستی سایزرها،عطرها و مواد ارایشی است. در سال 1960 در امریکا اتیلن بالاترین مصرف را در تولید اتانول داشته است.  از سال 1965 این تولید به زیر تولید اتیلن اکسید و پلی اتیلن نزول کرد.

بعنوان حلال

در سالهای اخیر نقش اتانول به عنوان حلال به شدت افزایش یافته است. ازطرف دیگرمصرف ان به عنوان یک ماده واسط ،مقام خود را از دست داده است. چون مواد دیگری یرای ساخت استالدئید،بوتیرالدئید و اتیل هگزانل،جانشین اتانول شده اند. بوتانول در طی جنگ جهانی دوم به مقدار زیادی از اتانول تولید شد، اما این روش دیگر با روش تهیه بوتانول از بوتادین که از عملیات نفتی بدست می اید قابل رقابت نیست.
اتانول در گذشته به عنوان ضد یخ به مقدار زیادی مصرف شده است .اما هم اکنون اتیلن گلیکل جانشین ان شده است.
مصرف رو به رشد و سریع ان به عنوان حلال در تهیه مواد شستشو دهنده(تمیز کننده) و پاک کننده های مایع بوده است. افزایش قابل توجه در مصرف اتانول برای تهیه لوازم ارایشی، مثل آاروسلهای اسپری مو و دهاان شوی ها نیز صورت گرفته است. سرکه بر پایه اتانول سنتزی سهم رو به افزایشی از بازار مصرف اتانول را برای مصرف در ترشیجات، سسها و چاشنیهای غذایی و خردل بدست اورده است.

با بالا رفتن قیمت نفت بعد از سال 1397 به روش تخمیر ذزت و چغندر قند (موقعی که نفت فراوان و ارزان نبود به مقدار زیادی مصرف می شد). اعتبار قبلی خود را بدست اورد. بسیاری از کشورهای گرمسیری به الکل تولیدی از منابع بازیافتی یه عنوان یک ماده خام (تغذیه ای) پتروشیمیایی جاذب نگاه می کند. به کمک شرکتهای امریکایی، دولت برزیل برای مصرف اتانول در تولید وینیل استات 1و2- دی کلر و اتان و محصولات متعدد دیگری در جستجوی راههای عملی است.

مطالب مرتبط
ديدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =

Valid CSS!