لوگوي وب سايت

تفاوت تینر فوری و تینر روغنی

تاريخ ارسال نوشته: 15 جولای 2023
تفاوت تینر فوری و تینر روغنی

پیرو درخواست دوستان و مشتریان عزیز در مورد تفاوت تینر فوری و تینر روغنی  شرکت کویر شیمی مقاله ای اماده کرده که در آن به شرح  زیر به اطلاع مشتریان عزیز می رساند:

 

تینر فوری:

یکی از انواع تینرهای صنعتی است که برای پاک کردن چربی،روغن،کربن وغیره ازروی سطوح مختلف مانند قطعات خودرو،درب وپنجره،صندلی،کفپوش،فرش وغیره استفاده می شود. ازمزایای استفاده ازتینرفوری می توان به سرعت عمل درپاک کردن سطوح،انعطاف پذیری در استفاده برروی سطوح متفاوت،بدون باقی گذاشتن لکه وخط در برداشتن وجلوگیری ازحساسیت پوستی اشاره کرد.
با این حال،ازتوجه به پیشنهادات ونحوه استفاده از ان و عدم استفاده از تینر فوری درمناطق عمومی و در بالای اجسام قابل تشعیل،مثل بالای پیشانی،صورت ویابدن به جهت جلوگیری ازحوادث ناگوارپیشرفته شود.

تینر روغنی:

تینر روغنی استفاده زیادی در صنایع مختلف برای محافظت و پوشش تجهیزات و همچنین رنگ آمیزی داشته و به همین دلیل خرید و فروش تینر روغنی و قیمت تینر روغنی مناسب در زمینه های مختلف صنعت به خصوص صنایع شیمیایی پوشش و رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است که مصرف رو به افزایشی در آن ها دارند. از آنجایی که این رنگ برای سطوح بسیار براق و با دوام مناسب است، می توان از آن به عنوان رنگ آستری مایع و یا رقیق شده با تینر روغنی استفاده کرد. با این کار می توان سطح مورد نظر را برای مدت زیادی بدون تغییر و به بهترین حالت نگه داشت. در واقع به دلیل غلظت بالای این رنگ، هیچ گونه اثری از حلال به آن نمی رسد و این حلال است که با شستشوی سطحی پاک می شود. تینر روغنی به دلیل گرانروی بالایی که دارد در صنایع مختلفی مانند صنعت پوشش و رنگ کاربرد دارد. در صنایع پوشش و رنگ، استفاده از پوشش‌های ضد خوردگی و مقاوم به خوردگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این محصولات به دلیل کیفیت و سرعت اجرای زیاد بسیار مورد توجه بوده و به همین دلیل در صنعت ساخت رنگ‌های صنعتی و پوشش های روغنی، استفاده از تینر روغنی به دلیل ویژگی های خاص این نوع از پوشش بسیار رایج می باشد.

 

 

تفاوت تینر فوری و تینر روغنی که بین این دو وجود دارد،در نوع تینر استفاده شده و سرعت عمل انها است.

تفاوت تینر فوری و تینر روغنی

تفاوت تینر فوری و روغنی:

تینر فوری و تینر روغنی هر دو ابزارهای پاکسازی و تمیز کاری هستند که برای پاک کردن چربی،روغن،کربن و … به کار می روند.
بااین حال تفاوتی که بین این دو وجود دارد،در نوع تینر استفاده شده و سرعت عمل انها است.
تینر روغنی تینری است که به عنوان ماده اصلی از روغن های سنتی مانند روغن موتور،روغن ترانسمیشن و روغن های صنعتی استفاده می کند.
این نوع تینر به دلیل مهارت در پاکسازی چربی ها ،،وابستگی بیشتر به مواد الی و عدم شکست پلاستیک ها برای بسیاری از کاربردها ،مانند پاکسازی قطعات خودروها و کارخانه های صنعتی به کار می رود.
تینر فوری ،تینری است معمولا از ماده ای مشتق شده از پترو شیمی مانند تتراهیدروفوران،دی هیدروفوران و…به عنوان ماده موثر استفاده می کند.
این نوع تینر با سرعت بیشتری از تینر روغنی،قابلیت پاک کردن سطوح را دارد و معمولا برای پاکسازی کارهای سریع و کوتاه مدت مناسب است.
به طور کلی تفاوت تینر روغنی با تینر فوری در نوع تینر موررد استفاده و سرعت عمل انها است.
در صنعت هر دو تینر به عنوان ابزارهای مهمی در تمیز کاری و پاکسازی مورد استفاده از هر کدام به توجیه خود دارد.
موارد مصرف تینر روغنی:
تینر روغنی معمولا برای پاکسازی چربی ها،روغن کربن،زنگ زدایی و از بین بردن لکه های سخت الکی بر روی سطوح متنوعی استفاده می شود.

برخی از کاربردهای متداول تینر روغنی عبارتند از :

1-پاکسازی قطعات خودرو:

تینر روغنی برای پاکسازی قطعات خودرویی استفاده می شود تا از روغن،چربی و گرد و غبار پاک شوند.

2-پاکسازی موتورهای دیزلی و بنزینی:

با استفاده از تینر روغنی می توان موتورهای دیزل و بنزینی را از روغن و کربن پاک کرد.

3-پاکسازی لوازم و ابزارهای صنعتی:

تینر روغنی می تواند برای پاکسازی لوازم و ابزارهای صنعتی نظیر مهره ها،پیچ ها،تکه های فلزی و …کاربرد دارد.

4-پاکسازی سطح مواد پلاستیکی :

روغنی می تواند برای پاکسازی سطح مواد پلاستیکی مانند کولرهای ابی اصلاح شده ،تعمیرات کابینت ها و اباژورها و…کاربرد داشته باشد.

5-پاکسازی قطعات و اجزای صنعتی :

تینر روغنی میتواند برای پاکسازی قطعات و اجزای مختلفی از صنعت نظیر لوله ها،تانکرها و اسیاب های فلزی و …استفاده شود.
لازم به ذکر است که مصرف تینر روغنی به دلیل حاوی مواد شیمیایی ،باید با احتیاط و با رعایت دستورالعمل های استفاده ایمن و محیط زیستی ،صورت گیرد.

کیفیت یک تینر خوب به چه چیزهایی بستگی دارد:

درست است که کیفیت یک تینر به عوامل متعددی مانند ترکیبات ،غلظت،نوع ویسکوزیته،پایداری،تاثیر بر روی سطح پوشش داده شده و…بستگی دارد.
برای انجام کارهای مشخصی ممکن اسست نیاز به تینری با کیفیت ویژه باشد،به عنوان مثال در نقاشی خودرو برای پوشش دادن سطح ماهیجه های پلاستیکی ،پوشش روکش مقاوم به خش و… .
بنابراین قبل از خرید تینر بهتر است،به دقت مشخصات و ویزگی های ان را بررسی کرده و از کیفیت و مدت زمان انجام کار با ان اطمینان حاصل کرده شوید.

حلالهای مصرفی در تولید تینر فوری و روغنی:

انواع حلالهای مصرفی در تولید تینرهای فوری و روغنی ممکن است شامل مواد شیمیایی نظیر هیدروکربن های اشباع و نیمه اشباع از گروه های
. c5 تا c9 وc10 تا c12 وc7 تا c8 و c6 تا c7
و تتراهیدروفوران و اسسترهای امونیوم فسفات و غیره باشند.
در تولید تینر فوری ،حلالهایی مانند تتراهیدروفوران ،دی هیدروفوران ،متیل اتیل کتون و اسید فورمیک مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف از استفاده این حلالها ،حفظ خواص تینر،افزایش قابلیت پاک کردن و کاهش زمان خشک شدن است.
در تولید تینر روغنی،حلالهایی مانند بنزین،مانتول،اتانول،پروپانول،و هگزان مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف از استفاده این حلالها کمک به ترکیب کردن ترکیباتی نظیر روغن ها و مواد ضد زنگ و بهبود ماندگاری و طول عمر تینر مورد استفاده است.
لازم به ذکر است که مصرف حلالهای شیمیایی در تولید تینر باید به دلیل وجود خطرات برای سلامتی و محیط زیست با ملاحظه و با رعایت دستورالعمل های استفاده ایمن و محیط زیستی ،صورت گیرد.
بهترین حلال ها برای تولید تینر به عواملی نظیر،نوع تینر،مقصد و کاربرد تینر و ویزگی های خاص محصول تولیدی ،بستگی دارد.
در هر صورت ،برای انتخاب بهترین حلال مورد استفاده در تولید تینر،لازم است به خصوصیات مورد نیاز تولید کننده و خواص نهایی محصول توجه شود.

برای تولید تینر فوری ،برخی از بهترین حلالها عبارتند از :

تتراهیدروفوران
دی هیدروففوران
متیل اتیل کتون
اسید فورمیک

در مورد تینر روغنی،برخی از بهترین حلالها ی مورد استفاده شامل:

بنزین
مانتول
اتانول
پروپانول
هگزان
لازم به ذکر است که مصرف حلالهای شیمیایی در تولید ترکیبات شیمیایی ،همواره دارای خطرات برای سلامتی و محیط زیست هستند.
بنابراین،در انتخاب بهترین حلال مورد استفاده برای تولید تینر،امنیت طبیعت و عوارض زیان بار برای سلامت افراد و زیست محیطی ،باید از اولویت بالاتری برخوردار باشد و ملاحظه های بهداشتی و محیط زیستی مربوط به مصرف حلال ها باید با دقت رعایت گردد.

|
مطالب مرتبط
ديدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 16 =

Valid CSS!