لوگوي وب سايت

کلیاتی در مورد حلال ها

تاريخ ارسال نوشته: 24 فوریه 2021
کلیاتی در مورد حلال ها

تعریف حلال

شرکت کویر شیمی به منظور سهولت و اشنایی مخطبان گرامی با حلال ها و همچنین وظایف و کاربرد حلالها  مقاله ای به شرح زیر اماده کرده است:

حلالها به مایعاتی گفته میشود که توانایی حل مایعات دیگر،گازهها وجامدات را دارند،بدون اینکه تغییر شیمیایی بوجود اورند یا تغییری در ماهیت ماده حل شده بدهند.

حلالهای صنعتی به ان گروه از حلالها اطلاق می شود که به میزان صنعتی برای حل کردن ،معلق ساختن، یا تغییر خواص فیزیکی مواد دیگر مصرف میشوند.
اجزای یک محلول را نمیتوان به طور مکانیکی یعنی با صاف کردن ،سرریز یا نیروی گریز از مرکز،از هم جدا کرد. فقط انها را میتوان به طریق فیزیکی مانند: حرارت دادن ،تقطیر،تصعید،تبلور یا تبخیراستخراج انتخابی یا جذب انتخابی.  مثلا جذب روی کربن یا سیلیکن دی اکسید و یا توسط رسوب دهنده ها (غیر حلالها) از هم جدا کرد.

وظایف و کاربرد حلالها :

حلالها برای تولید محصولات تمام شده(نهایی)،تهیه مواد معلق یا حل شده ،برای صنایع جوهر سازی ،یا پششها،برای صنایع فرایندی ،برای شستشو و لکه گیری (خشکشویی)،برای تعمیر ونگهداری و چربیگیری{حلالهای شستشو)،به کار می روند.
از مایعات الی که به عنوان حلال مصرف عمده دارند. میتوان از هیدروکربنها،الکها،کتونها،امینها،استرها،گلیکلها،گلیکل اترها،هالیدهای الکیل یا اروماتیک نام برد. الکها را میتوان به منظور های متفاوت بسیاری بکار برد.  در نتیجه میدان کاربرد وسیعی دارند. مثلا وقتی که به منظور خالص کردن مواد بکار می روند،یکی از وظایف اولیه خود را عملی میکنند.

روی همین اصل تعداد زیادی از انها برای نوتبلوری محصولات خام در فرایندهای استخراجی بکار می روند. مثلا برای استخراج مواد نفتی ،روغنها،عطرها،رزینها واجزای تشکیل دهنده داروها. حلالها باید هم قدرت زیاد و هم انتخاب ترجیحی خوب داشته باشد. برای مثال در استخراج روغنهای گیاهی باید مواد تلخ،مواد چسبناک گیاهی ،مواد رنگی ورزینهای موجود،استخراج نشدنی باقی بمانند. با انتخاب شرایط مناسب برای فرایند استخراج معمولا میتوان به این منظور نایل شد.

 

حلالهایی که برای استخراج مصرف میشوند

نه تنها باید نقطه جوش نسبتا پایینی داشته باشند.

(از نظر اقتصاد و جلوگیری از خسارت)بلکه گرمای نهان تبخیر انها باید پایین و به دلایل ایمنی خطر اتش گیری انها نیز کم باشد.
علاوه بر این ،حلال باید فاقد بوی زننده بوده وسمی نباشد.
به علت قدرت انتخابی حلال ،از ان در صنعت نفت برای جدا کردن گروههای متعدد مواد از جمله اسفالت،رزینهای نفتی ،فنلها،هیدروکربنهای اروماتیک و پارافین های خام ،از مواد خام ومشتقات ان استفاده فراوانی میشود.
حلالها به عنوان در بردارنده های پاششی در حشره کشها و کشنده های علف هرز،توزیعی یکنواخت بوجود می اورند و حداکثر کیفیت را در مصرف بدست می دهند.
مقادیر زیادی از حلالها که در تولید لاکها مصرف میشوند،باید دارای قدرت حل خوب رنگمایه ها و مواد افزونی باشند.
سرعت تبخیر انها باید با مصرف و با روش خشک کردن انها متناسب باشد.

علاوه بر این باید به اسانی قادر به تنظیم ویسکوزیته محلول لاک (رنگ)مورد مصرف باشند.

حلالهای مورد مصرف در رنگبرها لایه رنگی را باید برداشته شود متورم میکنند.
صنعت خشکشویی،خواسته های متعددی از یک حلال دارد.

حلال باید الودگی را حل کندو لکه ها را به اسانی بدون حمله به الیاف یا تغییر رنگ پارچه برطرف نماید. بعلاوه حلال باید در صورت ممکن غیر قابل امتزاج ،بی بو و غیر قابل اشتعال باشد،غیر سمی و از نظر شیمیایی خنثی باشد. نقطه جوش پایین و گرمای نهان پایین ان جبران گرانی ان را بنماید.
گاه، به ندرت قدرت بالای حلال مهم نیست و کارایی ندارد.

مثلا وقتی که حلال به عنوان ضد یخ (اتیلن گلیکول)،مایع خاموش کننده اتش،مایع هیدرولیک ترمز یا به عنوان یک عامل مرطوب کننده برای مرکب های چاپ در صنعت بکار می رود.

مطالب مرتبط
ديدگاه ها

2 پاسخ به “کلیاتی در مورد حلال ها”

  1. محمد نريماني گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میشه لطف کنید قیمت انواع تینر فوری برام بفرستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 1 =

Valid CSS!